About Me :)

My photo
I believe everything happens for a reason :)

Saturday 8 February 2014

Ayam Lada Hitam

Assalamualaikum

Hari tuh aku dan akak aku pi tengok citer Robocop, jalan citer dye memang gempak walaupun macam tak real sebab sekarang nie aku tengah konpius antara citer Robocop dengan Elysium -.- Dalam wayang, aku rase citer Robocop tuh memang gempak tapi bile dah habis sambil berjalan menuju ke kereta aku fikir macam tu jew cerita dye ? mungkin tuh perasaan biase penonton yang macam aku nie ? mungkin ? haha

Aku taknak throwback pasal Robocop sebab aku dah lupe citer dye macam mane. Yang aku ingat hero dye nama Alex Murphy. muehahaa

Kau tahu main masak masak kat dapur mampu menyihatkan tubuh badan secara tidak langsung ? sebab tahap aku berpeluh boleh dikira macam orang yang pi riadah tetiap petang.kahkahkah. Tapi dalam masa yang sama mampu menaikkan berat badan kau dalam sekelip mata. Yelah kalau dah masak, confirm lah nak merasa air tangan bermandikan peluh sendiri, iyedok ? Hiks

Aku throwback mase aku masak ayam lada hitam hari tuh. Macam biase lah dengan berpandukan buku resepi segalanya akan menjadi mudah dan senang ibarat orang yang berjalan menggunakan kasut roda. mungkin ?
           

 

Aku suke lah jugak ayam lada hitam nie sebab aku selalu makan kat DS dulu. Sekarang nie aku rase semua makanan yang pernah makcik DS masak dulu, semua aku suke kecuali sayur taugeh -,- Selalunya sayur taugeh akan partner dengan ayam masak merah tetiap hari isnin. Dan selalunya jugak aku akan larikan pinggan aku cecepat bile abang kaunter tuh nak taruk dalam pinggan aku. kehkehkeh

Nak masak ayam lada hitam nie as simple as dragonfruit. muehahaha. First tumiskan bawang besar, halia, bawang putih yang dimayang halus. Agak agak kalau dah bau wangi tuh, kalau tak bau wangi jugak jangan kau seriang hati sembur perfume lak, aku tak berani nak jamin lah apa akan jadi. kahkahkah. Masukan ayam yang dipotong kecil kecil. Kalau nak potong besar besar pun boleh jugak kod. Lagi puas nanti nak mencekik. kihkihkih

Aku baru tahu ayam kalau masak dye akan mengeluarkan air ? aku pada mulenya cuak lah jugak tapi pn ma cakap tuh fenomena biase dan fitrah alam semulajadi. Hiks

Ayam dah masak, nanti boleh masukan 2sudu sos tiram, 1susu kicap pekat, 3sudu lada hitam (ditumbuk), garam dan 1sudu tepung jagung. Tepung jagung nie function dye nak kasi pekat kau punye kuah lada hitam tuh.

Agak agak dah okey, boleh masukan tomato, daun bawang dan bawang besar yang telah dipotong cantik cantik. kehkehkeh

                                              
menyeramkan (-_-!)

Walaupun nampak macam menyeramkan sikit tapi macam omputeh cakap dont judge book from it's cover. Rasa lagi penting even rupe mainkan peranan utama. muehahaha

p/s : nasi hujan

No comments: